Strikket pokemonhue (med opskrift)

Så er jeg tilbage med en ny strikkeopskrift.

Det er ikke fordi, at jeg ikke får strikket og syet, men tiden til også at skrive om det er bare desværre ikke så stor.

Men på Instagram får jeg næsten altid delt et billede. Hvis du vil følge med i hvad jeg går og laver, kan du derfor følge med på @dalkaer. Det er også på Instagram at der er en del, som har efterspurgt en opskrift på min strikkede pokemonhue, så her kommer den.


Jeg strikker selv pokemonhuer til hele familiens pokemon-tossede børn. Jeg håber det bliver et hit.


Opskriften herunder er en grundopskrift på en pokeball. Ønsker du en loveball (den lyserøde) eller af de andre mange pokemon balls, må du selv tilsætte "pynten".

Huen strikkes, men den lille kugle hækles og syes på.


Opskriften er hurtigt skrevet ned og er ikke teststrikket (af andre end mig). Der kan derfor forekomme fejl. Jeg synes bare, at i skulle nå at have den, så den evt kan komme under juletræet til endnu flere børn.

Størrelsen er ca. fra 5-15 år.
Jeg kan faktisk også selv passe den.. men der sidder den altså "til". Så skal den bruges til en voksen skal der nok lidt små ændringer til.

Du skal bruge: 

Rundpind 40 cm str. 4 og 5
Strømpepinde str. 5 eller 80 cm rundpind (til magic loop) str. 5
Maskemarkør
Hæklenål nr 4,5 (til at hækle den lille kugle)
Nål (at at hæfte ender og sy den lille kugle fast med)
Hvid garn (ca. 25 g)
Sort garn (ca. 10 g)
Rødt (eller anden farve) garn (ca. 30 g)

Garnforslag: 

Jeg har strikket med dobbelttråd af Sandnes Garn "Alpakka" (løbelængde 110 m pr 50 g.)

Strikkefasthed: 

19 m. pr 10 cm.

Forkortelser: 

Strikkeforkortelser: 
r = ret
vr= vrang 
mm = maskemarkør
omg= omgange
indt = indtagning ( strik 2 r sammen)

Hækleforkortelser: 
mr = magisk ring
fm = fastmasker
stgm = stangmaske
km = kædemaske

Opskrift (str. 4-12 år) : 

OBS. Der hvor farveskiftende laves, syes den lille kugle fast ovenpå. Det gør derfor ikke så meget hvis farveskiftene er lidt forskudt af hinanden.   

Slå 84 m op på rundpind 40 cm str. 4 med det hvide garn. 
Sæt en mm ved omg begyndelse og strik 10 omg med rib (2 r, 2 vr).
Stift til rundpind 40 cm str. 5 og strik 6 omg r. 
Bryd garnet og fortsæt 4 omg med sorte garn. 
Bryd garnet og fortsæt 15 omg med rødt garn. Derefter begyndes indt. Strik med rundpind på 40 cm så længe du kan, skift derefter til enten strømpepinde eller 80 cm rundpind. 
Indtagningerne strikkes på denne måde: 
*5 r, indt* omg rundt = 72 m på pinden
1 omg uden indt.
*4 r, indt* omg rundt = 60 m på pinden
1 omg uden indt. 
*3 r, indt* omg rundt = 48 m på pinden
1 omg uden indt. 
*2 r, indt* omg rundt = 36 m på pinden
1 omg uden indt.
*1 r, indt* omg rundt = 24 m på pinden
1 omg uden indt. 
Strik indt over alle 24 m = 12 m på pinden
Bryd garnet med ca 20 cm og træk snoren igennen de sidste 12 m.  

Hæft alle ender på bagsiden af arbejdet. 


Hæklet kugle: 
Lav en MR i det hvide garn (med dobbelt tråd).
Hækl 6 fm = 6 fm.  
Hækl 2 stgm i hver m = 12 m på omg.
Bryd garnet og skift til det sorte garn. Hækl *1 stgm, 2 stgm* i hver m = 18 m på omg.
Hækl en km i første m på omgangen.

Bryd garnet med ca 40 cm så der er garn nok til at sy kuglen fast med.

Sy kuglen fast ovenpå det sted hvor dine farveskift er lavet.
Dekorer evt. med



**OBS. Du må selvfølgelig gerne stille spørgsmål til opskriften,  men decideret strikkehjælp ydes ikke til gratis opskrifter**

Jeg glæder mig til at se din pokomon hue.
Del du et opslag på Instagram bliver jeg så glad hvis du tagger med #designbydalkaer

Håber du kan bruge opskriften.

Rigtig god strikke (og hækle-) lyst.

// Louise

Follow Design by Dalkær
 

Kommentarer

  1. tusind tak fordi du deler. Den tror jeg skal med under juletræet til min pokemon tossede tøs.

    SvarSlet
  2. Ehj, perfekt! Jeg har en dreng på 13 der er fuldstændig tosset med Pokemon! Gad vide om han gider at gå med hue, hvis jeg strikker en af disse? :) Tak for opskrift!

    SvarSlet

Send en kommentar

Tak for, at du tog dig tid til at skrive til mig.
Selvom jeg ikke altid får svaret, sætter jeg stor pris på alle kommentar som jeg får.